lördag 7 maj 2011

Storsjön, Båtbärgning och lite inköp

Så äntligen tillät schemat att ge sig ut på en fiskedag. Turen hade fallit på båten då jag var rätt osugen på strandfiske så vi styrde kosan till Storsjön där, tyvärr, båten fortfarande ligger kvar. Högtryck och vindstilla var vädret som bjöds och självklart uteblev gäddorna men efter några timmar blåste det upp riktigt rejält så jag var ändå hoppfull. Men icke. Inte ett enda hugg eller nafs idag heller. Vi fiskade iaf troget på några timmar till - tur att man har ankare i alla fall. Vägen hem var inte lika trevlig då det blåste riktigt hård motvind, men men kom vi iaf.

Innan vi kunde ge oss ut så var vi tvungna att bärga båten. In höstas när vi drog upp den så var tanken att vi skulle ut en gång till men snön kom och det var liksom redan för sent. Dock kändes det rätt okey då båten låg, vad vi trodde, en bra bit upp på land. Tyvärr steg sjön med dryga halvmetern och på så vis förde med sig båten ner i vattnet igen och när jag i vintras var där så såg jag att den var fastfrusen i isen med riktigt mycket snö i sig. Jaja, inget att göra tänkte jag.
När jag nu kom dit igen så ser jag att mer än halva båten ligger under vatten. Lösningen blev att dra upp den på land, något som blev tungt då det säkert var flera hundra liter vatten i den. Väl uppe på land öste vi ur vattnet och sköt tillbaks den igen. Toppen kändes det då den flöt som den skulle och inte tog in en droppe vatten. Bytte för övrigt båtplats till en lägre och mjukare plats så nu ligger den med skyddad än tidigare. Ska ju bli flytt också men ett bildäck eller två känns rätt välkommet så den slipper ligga och gnida sig mot eventuella stenar, oavsett vattennivån i sjön.

Kan också säga att jag köpt in lite mer grejer. Stora flickan fick sitt första haspelset i födelsedagspresent nu till månadsskiftet. Det blev en ABU Garcia Stamina 1000 frambromsad rulle med PP 0,11 på och ett Ron Thomson Steelhead Pro spö 7 fot och viktklass 5-20 gram. Blir toppen för henne att fiska med i sommar!

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar